Monday, December 1, 2008

*** SENYUMAN itu penawar...

hmm... sebelum sya mula pasal topik ne, mau tanya sket, ada kah manusia yang tidak pernah senyum?? hmm, rasa2 nya adakah arr?? actually, topik ne sya tujukan khas buat mereka yang sedang bermasalah atau sedang dalam kesedihan or apa2 lah.. terutama kepada insan yang bagi sya idea utk buat topik... THIS FOR U!

bercakap pasal senyuman, bila kita boleh senyum atau tersenyum dan apa sebab nya? kalau dalam kehidupan biasa, kita akan senyum apabila kita merasa senang hati dan gembira.. kadang-kadang kerana terlalu gembira, senyuman kita pun mengalahkan senyuman Ning Baizura.. hehe!

apapun, topik kali nie bukan pada senyum kerana gembira... yang itu dah dominan lah kan dalam diri kita. apa yang mau sya bincangkan kali nie adalah senyum apabila kita berada dalam keadaan yang tegang or tidak senang or marah or apa-apa lah yang sewaktu dengannya.

haahh?!! cmna tue senyum time marah?? macam orang gila ja.. tue lah respon yang sering sya terima bila sya cakap pasal nie. hmm.. sebenarnya, kemarahan berpunca daripada tekanan dalam diri kita... kita tidak relaks, tidak tenang.. kesannya?? kita meradang tak tentu pasal... silap2 mengamuk macam king kong.. hihi!

macam yang sya tulis awl2 tadi, kita senyum kerana kerana kita merasa senang hati, tenang... bukan lah maksud sya kita senyum dalam marah tue kerana kita senang hati dengan apa yang tidak menyenangkan hati kita, bukan.. tapi senyum bertujuan untuk menenangkan diri kita sendiri... supaya kita tidak terbuat benda yang bukan2, tidak tercakap kata2 yang tidak sepatutnya... bukan itu saja, senyuman juga mampu buat kita lebih tenang dalam membuat keputusan yang tepat dan sewajarnya! paling tidak pun, kita tidak lah marah sangat sampai meradang mengalahkan king kong mengamuk! hehe...

Kehidupan memang tidak akan pernah melepaskan kita daripada perasaan marah or tegang. semuanya nya memerlukan kesabaran yang tinggi. ingat, bila saja kita tak senang hati atau marah, senyuman itulah penawarnya... klu kena kena racun, boleh minum air kelapa kan.. tapi takkan marah pun mau minum air kelapa juga?? hehe..

9 comments:

syafirah said...

HyE..
NiCe toPIc..eVeN kTa mRaH pUn MsTi sNyUm Kan?At lEaSt cAlM jGak dRi ktA NiE..hEhE Kan??Hmm..SmIle iS Da seCoNd pArTnEr oF US iF wE DonT HaVe aNy pArTnEr..HAHA..
So..kO pUN sNyuM lA sLalU ..hihi..

Unknown said...

yep! smile is one of our partner when we r angry..
not only me, but u too.. smile owez!

limaukapas said...

senyummm...senyum lah..wow!
bila kita mampu senyum dalam keadaam marah itu bukan luar biasa tapi kemenangan sesorang mengawal diri nya...resault nya anda dapat mengawal minda,diri,emosi,dan yang penting waktu kita senyum bila marah..kita dapat mengawal keadaan yang kita hadapi kerana kita bertenang dengan senyu.ada pepath kata''biar lah apa jua kita yang mengawal keadaan,jangan keadaan mengawal kita''macam mana tu?..tapi apa pun ini semua kena practice la.biasa kan diri dalam keadaan senyum.banyak implikasi bial kita senyum..tiba tiba ada yang suka kerana individu tu prasaan yang kita tu ada hhemm..sama dia,ada pula penjahat mau masuk kan agenda dia,kalau kalau niat jahat dia bole masuk sama si individu yang suka senyum tu..so macam yang saya cakap awal awal tadi kita mesti lah yang mengawal keadaan bukan unsur luaran,supaya kita tidak terjerat pada apa apa anasir yang tidak baik..so kembali pada topik anda.secara peribadi saya bagi pujian namun berhati hati la ke atas apa juga yang kita pegang.kerana ia umpama telur..terlalu fragile...heheee...tahniah anak muda.

Anonymous said...

erm..
yup..
smile makes people to feel better..
erm.. what will u say about a fake smile?..
it will make the same reaction towards anger??..
tp..
aPapa pun..
it's so true that smile will make us feel much better.
even seeing someone's smile makes us feel good.
btul ka gib??..
heHe..#

Unknown said...

yep! u are defintely tue meaika..
I forgot about this.. 'fake smile'
u know meaika, humans can lie to others but not to themselves..
no matter how beautiful he/she smile in others sight, his/her feeling is never the same with others.. get me??
so, never lie to urself!

ms sazny18 said...

mm,..snyum la whai kwan ku,..
ateng,..!!
bgus tue,..awet muda jga kan,..!!

ms sazny18 said...

elo gib,.
huhu,..
mm,.senyum tue pn awet muda bha,.ahaha
so,..smile owez la,..^^

Anonymous said...

adui...sy memang sntiasa senyum ooo...
hehe...
apek...

Anonymous said...

yeh...snyum mmg bagus...kajian mengatakn bhw kita hanya memerlukn 26 otot di muka utk snyum, mnkala 62 otot utk mnunjkkn espresi marah..jadi..senyum!hehe~~sori larr jrg snyum kt awk =]